Islam & globalization imam sadeq university

اسلام، جوامع اسلامی و جهانی شدن

Islam & globalization imam sadeq university

اسلام، جوامع اسلامی و جهانی شدن

یکی از دروس مدیریت دولتی و سیاستگذاری عمومی، اسلام و جوامع اسلامی و جهانی سازی است که در ترم جاری(94) توسط دکتر امامی در دانشگاه امام صادق(ع) ارائه شده است.

نویسندگان

۷ مطلب در مهر ۱۳۹۴ ثبت شده است

در عصر حاضر کلمه جهانی شدن کاربرد بسیاری در جوامع مختلف و رشته های مختلف دارد . اما حقیقت آن است که اکثر کاربران معنای دقیق و صحیحی از آن ندارند و صرفاً مصرف کننده این اصطلاح هستند و این ابهام در معنا میتواند عواقب نامعلوم و خطرناکی در پی داشته باشد. عده ای معتقدند که اصلاً چیزی تحت عنوان جهانی شدن وجود ندارد و عده ای هم آن را بین المللی شدن البته همراه یا اتکای متقابل کشور ها یه یکدیگر میدانند . عده ی دیگری جهانی شدن را ظهور جامعه و عصری تازه و فراتر از عصر های گذشته و حال میدانند ، به عبارت دیگر آنها معتقد به ظهور عصری و متفاوت با تجدد می باشند . عده ای هم به این گسست اعتقادی ندارند و آنرا ادامه تجدد میدانند و تاریخ را گسسته نمی بینند.
بامیه میگوید مراجع نظریات اصطلاح جهانی شدن به سختی با یکدیگر سازگار میشوند و غیر قابل انطباق اند و همچنین میگوید " دنیای ودیعه گذاشته شده برای ما پر از گسست های منطقی است !"
۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ مهر ۹۴ ، ۱۴:۴۷
اسلام و جهانی شدن

نمره تشویقی برای شرکت در سمینار در نظر گرفته شده است


سمینار الحاق جمهوری اسلامی ایران به سازمان تجارت جهانی: چالش ها و فرصت ها

گروه حقوق تجارت بین الملل دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی و سازمان توسعه تجارت وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری سازمان تجارت جهانی برگزار می کند: "سمینار الحاق جمهوری اسلامی ایران به سازمان تجارت جهانی، چالش ها و فرصت ها (با حضور آقای کریستین ویدال لئون مدرس سازمان تجارت جهانی)"

سخنرانان:
آقای دکترحسین مهرپور محمد آبادی (رئیس دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی)
آقای دکتر گودرز افتخار جهرمی (دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی)
آقای دکتر حمید رضا نیکبخت (دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی)
آقای دکتر مهراب داراب پور (دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی)
آقای دکتر نوید رهبر (دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی)
آقای دکتر صادق ضیایی بیگدلی (سازمان توسعه تجارت، دانشکده حقوق دانشگاه وایکاتو نیوزلند)
آقای دکتر جواد امین منصور (وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران)
آقای دکتر یحیی فتحی (موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی، وزارت صنعت، معدن و تجارت)
آقای سید هادی سیدی (موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی، وزارت صنعت، معدن و تجارت)

مکان: دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده حقوق، تالار عدالت
زمان: سه شنبه ۱۴ مهر ماه ۱۳۹۴ ساعت ۸:۳۰ صبح الی ۵ بعد از ظهر

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ مهر ۹۴ ، ۰۸:۳۷
کرامت.م

مقاله 3، دوره 3، شماره 10، تابستان 1394، نشریه سیاست های راهبردی کلان/ صفحه 0-0  XML
نوع مقاله: پژوهش کاربردی
نویسندگان
ابوالقاسم گلخندان 
دانشگاه لرستان
چکیده
بر اساس نظریه رودریک (1998) تحت عنوان فرضیه رودریک، جهانی‌شدن اقتصادی می‌تواند اندازه دولت را افزایش دهد. در این راستا، مقاله حاضر سعی دارد با ارائه یک الگوی مفهومی در زمینه عوامل مؤثر بر اندازه دولت و آزمون تجربی آن از طریق تحلیل‌های هم‌انباشتگی پانلی با وابستگی مقطعی و روش به‌روزرسانی مکرر و کاملاً تعدیل‌شده (Cup-FM) (ارائه‌شده توسط بای و همکاران (2009)) با استفاده از داده‌های 8 کشور در حال ‌توسعه و اسلامی گروه D8، رابطه بین جهانی‌شدن اقتصادی و اندازه دولت را بررسی کند. به این منظور از جنبه اقتصادی شاخص جهانی‌شدن KOF، به‌عنوان شاخص جهانی‌شدن اقتصادی استفاده شده است. این جنبه، شامل جریان‌های واقعی تجارت از قبیل تجارت، سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی و سرمایه‌گذاری در پرتفولیو و هم‌چنین موانع تجارت از قبیل محدودیت‌ها و تعرفه‌ها بر روی جریان‌های واقعی است. نتایج این تحقیق حاکی از تأثیر مثبت جهانی‌شدن اقتصادی بر اندازه دولت و در نتیجه تأیید فرضیه رودریک برای کشورهای مورد مطالعه است. نتایج دیگر این تحقیق، نشان‌دهنده تأثیرپذیری مثبت و معنادار اندازه دولت از تولید ناخالص داخلی سرانه (تأیید قانون واگنر) و خالص دموکراسی و تأثیرپذیری منفی آن از درجه شهرنشینی است.
کلیدواژگان
جهانی‌شدن اقتصاد؛ اندازه دولت؛ وابستگی مقطعی؛ به‌ روز رسانی مکرر و کاملاً تعدیل‌شده (Cup-FM)؛ فرضیه رودریک
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ مهر ۹۴ ، ۱۱:۳۳
کرامت.م

معنای جهانی‌شدن آن‌گونه که عموم درکش می‌کنند با آنچه در نظریه‌های جهانی‌شدن صورت‌بندی شده است تفاوت فاحشی دارد. جهانی‌شدن در فهم عامه ــ اعم از تودهٔ مردم یا عامهٔ سیاستمداران، دولت‌مردان و دست‌اندرکاران امور اقتصادی و غیر آن‌ها ــ هرگونه نقل و انتقال، تأثیر و تأثر و یا بده‌وبستان‌های بین‌المللی را که قابل فهم در قالب مفاهیم دیگری چون تشدید جهانی‌شدن یا بسط ارتباطات بین تمدنی و فرهنگی است شامل می‌شود. اما آنچه نظریه‌های جهانی‌شدن در خود صورت‌بندی و مفهوم‌پردازی کرده‌اند بسیار متفاوت است. در این نظریه‌ها جهانی‌شدن به معنای پیدایی نظمی جمعی است که منطق کنش آن با نظم‌هایی چون قوم، قبیله، دولت ـ ملت و یا حتی امپراتوری‌های جهانی گذشته کاملاً تفاوت دارد. با این‌حال، این نظریه‌ها در جریان بسط و گسترش خود نهایتاً مجبور شدند از ادعای ظهور نظم اجتماعی متفاوتی به‌نام نظام جهانی دست بردارند و جهانی‌شدن را براساس همان معنای عامیانه‌ای درک کنند که به‌رغم بعضی تفاوت‌ها، مبین شرایط تاریخی ـ اجتماعی نوظهوری در حیات بشر نیست. کتابی که در دست دارید، کنکاشی است در این مسئله و نیز معظلاتی که نظریه‌های جهانی‌شدن به‌واسطهٔ ادعای ورود انسان به مرحله‌ای جدید از تاریخ با آن مواجه شده‌اند و همچنین روایتی است از چرایی و چگونگی تنزل نظریه‌های جهانی‌شدن از ادعاهای اولیه‌شان در پی برخورد با دشواری‌های نظری و عینی.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ مهر ۹۴ ، ۲۳:۵۶
اسلام و جهانی شدن
آدرس مقاله در پایگاه مجلات تخصصی نور: مجله ارغنون » تابستان 1383 - شماره 24 (از صفحه 0 تا 58)


عنوان مقاله: جهانی شدنها: مفاهیم و نظریه ها (59 صفحه)
نویسنده : عاملی، سعیدرضا
چکیده :
کلمات کلیدی :
ارغنون » شماره 24 (صفحه 0)
ارغنون » شماره 24 (صفحه 1)

اگرچه مفهوم مشخص و مورد توافقی نسبت به جهانی شدن وجود ندارد، ولی از مجموعه نظریه‏ها فهمیده می‏شود که جهانی شدن به عنوان یک واقعیت وجود دارد.

(بارتلسون(3)، 181:2002 )

مقدمه: آغاز جهانهای جدید

صنعت همزمان جهانی ارتباطات به عنوان سخت‏افزار جهانی شدن، همراه با نرم‏افزار جهانی شدن که برخواسته از نگاهِ جهان‏گرایانه هزاره‏ای و فلسفه‏ها و نظریه‏های بزرگ جهانی و نگاه جهان‏گرایانه دینی است، فضای به هم پیوسته‏ای به وجود آورده است که ارتباطات از راه دور را تسریع و تشدید نموده و در پرتو آن مفهوم جهانی شدن و آغاز جهانهای جدید معنا پیدا کرده است. جهانی شدن، هم یک مفهوم «رشته‏ای(4)» است و هم فهم آن متکی بر یک نگاه «چند رشته‏ای(5)» است و در مواردی نیازمند یک نگاه «فرا رشته‏ای(6)» است که در همه حوزه‏های متفاوت علوم مورد بحث قرار گرفته و به نوعی یک

______________________________

ارغنون 24 / تابستان 1383

1.اختصاص شماره 24 ارغنون به موضوع جهانی شدن و توفیق همکاری و مشارکت نگارنده این مقاله، حاصل حمایتها و تشویقهای دوست و همکار اندیشمند، جناب آقای دکتر اباذری و تدبیر و مدیریت آقای شفیعی شکیب و همکاری صمیمانه اساتید و اندیشمندان حلقه ارغنون است. بر خود لازم می‏دانم از همه عزیزان تشکر نموده، استمرار مهر رحمت را برایشان آرزو کنم.

2. Bartelson

3. Disciplinary

4. Inter-disciplinary

5. Trans-disciplinary

ارغنون » شماره 24 (صفحه 2)

«فرا مفهومی(1)» محسوب می‏شود که بسیاری از مفاهیم را وادار به «بازسازی معنائی» کرده است. از همین منظر است که اسکات(2) ( 2003 ) جهانی شدن را عامل شکننده‏ای برای اندیشه‏های آکادمیک در آغاز قرن بیست و یکم می‏داند. در دوره ظهور کمونیسم، به نوعی تولیدات علمی در اروپای شرقی و اروپای مرکزی دچار بازنگری و بازخوانی جدید شد و جهانی شدن، یک تجربه به مراتب ساختاری‏تر و فراگیرتر را به وجود آورده که ممکن است نوع بازسازی و حتی آغازهای جدید را در پژوهشهای آکادمیک به وجود بیاورد. باید توجه داشت که جهانی شدن با مفهوم جدید آن، محصول تعاملات فرا ملّی است که طیّ 20 تا 30 سال گذشته عینیت پیدا کرده است (واترز(3)، 36:1995 ).

با نگاهی اجمالی ملاحظه می‏شود که ورود به «دوره جهانی شدن» موجب بازنگریهای جدی در حوزه‏های مختلف علوم، خصوصاً مطالعات جامعه‏شناسی (کیل مینستور(4)، 1998، گیدنز(5)، 2001، بیلتون(6) و همکاران، 2002 )، فرهنگ‏شناسی (تامیلسون(7)، 1999، اسکلتون و الن(8)، 2000 )، علوم سیاسی، روابط بین‏الملل، اقتصاد و تجارت شده است. در واقع با عوض شدن مفهوم جامعه و فرهنگ، تعاملات فرد با خود و دیگری، قدرت داخلی و بین‏المللی دولتها و روابط اقتصادی و تجاری، تغییرات جدی را به وجود آورده که منشأ مسائل جدیدی در حوزه مطالعات تجربی و علوم اجتماعی شده است. به تعبیر میلز(9)( 1970 ) «تصویرسازی جامعه‏شناسانه(10)» متفاوتی در «عصر جهانی شدن» به وجود آمده است که «تفسیر اجتماعی(11)» و «عمل اجتماعی(12)» متمایزی را به دنبال داشته است. با گذشت دو دهه از مطالعات جهانی شدن، ادبیات بسیار گسترده و در عین‏حال با چشم‏اندازهای متفاوت شکل گرفته است که در درجه اول مفهوم «مطالعات جهانی شدن(13)» را به عنوان یک حوزه جدید مطالعاتی معنا بخشیده و در درجه بعدی آثار متفاوتی را بر بسیاری از مفاهیم و مطالعات دوره مدرنیته، مثل مفهوم جامعه، فرهنگ، مذهب، روشنگری، روشنفکری، طبقه اجتماعی، قشربندی اجتماعی، تفاوتهای نسلی، فاصله اجتماعی، تقسیم‏بندی و تیپ‏بندیهای هویتی و حوزه‏های مختلف نظریه‏های اجتماعی به دنبال داشته است.

______________________________

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ مهر ۹۴ ، ۲۳:۴۷
اسلام و جهانی شدن

1. اهداف درس

درک عرصه جهانی در ابعاد مختلف فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، تکنولوژیکی و ...، بخصوص در دوران جهانی شدن؛ اثرات آن بر جوامع اسلامی، بخصوص جمهوری اسلامی ایران؛ و فهم موضع و راهبرد اسلام در قبال آن. با توجه به گستردگی بسیار زیاد حوزه مطالعات جهانی شدن و تمایل مخاطب به پیوند با دانسته های قبلی همه مباحث با حکمرانی گره می خورد و عوامل خارجی آن را در این درس نمایش دهیم. به عبارت دیگر این درس محملی است برای یادگیری عوامل جهانی مؤثر بر سیاست‌گذاری دولت‌ها.

 

2. مراحل و برنامه درس

1.   مبانی جهانی سازی/ نظریه ها) (3 جلسه)

a.    مفهوم، امواج وانواع جهانی سازی

b.   فهم سازه ها و نظرات کلیدی بزرگان جهانی سازی و دین

c.    مطالعات انتقادی جهانی شدن

2.   عرصه های جهانی شده(2 جلسه)

a.    اقتصاد

       1.       بازار و تجارت

        2.     فساد

b.   فرهنگ

c.    اطلاعات

d.   دولت

3.   سازمانها و ائتلاف های جهانی(3 جلسه)

a.    پیمانهای جهانی: مستند دلار

b.   سازمانهای جهانی:

                                          i.          سازمان ملل و اقمارش

                                           ii.          گات ودی هشت

                                          iii.           شانگهای

                                        iv.           بریکز

                                          v.           اتحادیه اروپا

4.   حکمرانی و جهانی شدن(4)

a.    توسعه

b.   ما و جهانی شدن (بررسی اسناد، کارنامه و مواضع ملی)

5.   سوار بر موج جهانی: ساختن3

a.    انواع مواجهه با جهانی شدن

b.   بحران جهانی،اسلام ضد جهانی شدن

c.    ظرفیت اسلام

                                       i.          پارادایم فطرت

                                       ii.          الگوی کارآمد

3. منابع اصلی (بخش هایی از)

- نظزیه های جهانی شدن و دین(کچویان)

- سه گانه کاستلز(گزیده)

- آثار استیگلیتز،کلاین و کاوین

- کتاب تغییر اجتماعی و توسعه آلوین سو

و...

4. نحوه ارزیابی

ارائه متن حاصل از مطالعه(paper) و بارگذاری بر وبلاگ(8مورد)

4نمره

ترجمه وفهم متن تخصصی(یا نگارش مقاله ترویجی)

4 نمره

آزمون میانترم

5نمره

آزمون پایان ترم

8 نمره

جمع

21 نمره

 

5. جزئیات روش

یادداشت های حاصل از مطالعه(حداکثر 120 صفحه هر هفته) تا 1ساعت پیش از کلاس بر وبلاگ بارگذاری می شود.در هرجلسه بحثی مستقل با مشارکت دانشجویان انجام می شود که با بحث از یادداشت ها آغاز می گردد.مهلت ترجمه یا مقاله تا قبل از آزمون می باشد.یکی ازسوالات پایانی،از این متن و به زبان اصلی می باشد.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ مهر ۹۴ ، ۲۳:۳۲
اسلام و جهانی شدن

کچوئیان،حسین،1387،نظریه های جهانی شدن و دین(مطالعه انتقادی)،تهران: نشر نی،چاپ دوم،214 صفحه
این کتاب اولین‏ بار در جریان نگارش مقاله‏اى براى کنگره «جهانى‏شدن و دین: فرصت‏ها و چالش‏ها» به سال 1381 شکل گرفت. این مقاله به‏منظور بسط و توسعه آن بعدها در قالب طرحى به معاونت پژوهشى دانشکده علوم اجتماعى دانشگاه تهران ارائه گردید که حاصل آن را اکنون ملاحظه مى‏کنید.

     این کتاب به بررسى انتقادى رویکردها و دیدگاه‏هاى مختلفى مى‏پردازد که نظریه‏هاى جهانى‏شدن در مواجهه با دین و جنبش‏هاى دینى پرورانده‏اند. با این حال گرچه تمرکز این کار بر نظریه‏هاى جهانى‏شدن نیست، اما به اقتضاء و ضرورت، بخش مهمى از آن به این موضوع اختصاص دارد.

     اما تذکر این نکته ضرورى است که توجه کنیم این کار به نفس موضوع یا پدیده جهانى‏شدن نمى‏پردازد، بلکه موضوع آن نظریات جهانى‏شدن است. از این جهت نفیا یا اثباتا در باب ماهیت جهانى‏شدن، ابعاد آن یا حقیقت و واقعیت آن موضع یا دیدگاهى اتخاذ نشده است. هرآن‏چه در این زمینه‏ها گفته مى‏شود صرفا بازگویى دیدگاه‏هاى نظریه‏پردازان مورد بحث مى‏باشد. به این ترتیب مى‏توان دریافت که این مطالعه اساسا ماهیتى نظرى دارد. هدف آن این بوده است که ضمن بازنمایى پیشینه تاریخى نظریه جهانى‏شدن و روشن‏سازى پیوند آن با شرایط متحول تجدد و سرمایه‏دارى، رویکرد جهت‏دار آن نسبت به دین و جنبش‏ها و موانع معرفتى آن در فهم درست جهان معاصر به‏ویژه پدیده‏هاى دینى در معرض دید و بحث گذاشته شود. حتى در برخورد انتقادى با این نظریه‏ها نیز این کار بر پایه نقد بیرونى یا به استناد شواهد و ادله تجربى دنبال نشده است؛ بلکه عمدتا بر اساس نقد درونى و توجه به نقصان‏ها، غفلت‏ها یا جهت‏گیرى‏هاى تورش‏دار آن‏ها در مطالعه دین و پدیده‏هاى دینى انجام گرفته است. به این جهت این کار را همزمان مى‏توان به‏عنوان انتقادى به نظریه‏پردازى در علوم اجتماعى سکولار نیز قرائت کرد.

 

فهرست مطالب

فصل اول. غرب در چالش با مشکلات روبه ‏رشد نظام جهانى تجدد:

بحران معنا و ظهورات جدید دین در تجدد

     1.1 تجدد در بحران: ضرورت نظمى تازه براى نظام جهانى غرب و مسئله معنا

     1.2 تلاش براى ایجاد جهانى جدید در نظر و عمل: آینده ‏گرایى، آینده‏ نگرى و دین

     1.2.1 آلوین تافلر: تلاش براى کنترل تاریخ از طریق خیال‏پردازى

          آینده‏ گرایانه در باب جهان آتى

فصل دوم.در جست‏وجوى نظریه‏ اى جدید پس از خلق جهانى جدید:

شکل‏ گیرى نظریه جهانى ‏شدن

     2.1 دین در اولین روایت‏هاى نظریه جهانى ‏شدن:

          غفلتى ناشى از محدودیت چارچوب مفهومى

     2.2 جناح چپ تجدد، دین و جهانى‏ شدن: از مارکس متجدد

          تا مارکسیست‏هاى مابعدتجددى

     2.2.1 تداوم سنت مارکسیستى در رویکرد نظریه جهانى ‏شدنى به دین:

          روبناى مسئله‏ ساز

     2.2.1.1 جایگاه مارکسیست‏ها در شکل‏ دهى به نظریه جهانى ‏شدن:

          تقدم در درک ماهیت جهانى‏ ساز سرمایه‏ دارى

     2.2.2 دیوید هاروى: دین در «شرایط مابعد تجدد»

     2.2.3 فردریک جیمسون: دین در وضعیت «سرمایه ‏دارى متأخر»

     2.2.4 امانوئل کاستلز: دین در جهان یا «عصر اطلاعات»

     2.3 جناح راست تجدد، جهانى ‏شدن و دین: از عام‏گرایى تاریخى

          روشنگرى تا گسترش ارضى غرب

     2.3.1 آنتونى گیدنز: دین در تجدد جهانى‏شده

     2.3.2 فرانسیس فوکویاما: دین در پایان تاریخ بشریت

فصل سوم. رابرتسون ابهامى در سیر از دنیوى‏ شدن به جهانى ‏شدن که حل شد!

     3.1 رابرتسون به ‏عنوان یک پدیده: پدیده‏اى روشنگر براى نظریه جهانى ‏شدن

     3.2 جهانى ‏شدن: عام‏ شدن خاص و خاص ‏شدن عام

     3.3 جهانى‏ شدن و دین: کشاکش نسبى‏ شدن و عام‏گرایى دین

     3.4 نتیجه: یک گام به جلو، یک گام به عقب!

فصل چهارم.بیر: بى‏ کارکردى دین در نظام کارکردى جهانى

     4.1 تجدد یا جهانى‏ شدن: جهانى‏ شدن بى‏ هویتى یا بى‏ معنایى تجدد

     4.2 جهانى‏شدن: امپریالیسم و مشکلات بقا یا نیازهاى سرمایه ‏دارى و تجدد

     4.3 تجدد و دین: از نظریه دنیایى شدن تا نظریه جهانى‏ شدن

     4.4 مشکل کارکردى دین در تجدد: دین در جهانى که تنها به کارکردهاى دنیایى مى ‏اندیشد

     4.5 نتیجه: تقدیر محتوم دین به‏عنوان خادمه نظم جهانى تجدد!

سخن پایانى. نظریه ‏هاى جهانی ‏شدن یا نظریه دنیوى ‏شدن

برگرفته از انسان شناسی و فرهنگ

انسان شناسی و فرهنگ

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ مهر ۹۴ ، ۱۹:۲۵
اسلام و جهانی شدن