Islam & globalization imam sadeq university

اسلام، جوامع اسلامی و جهانی شدن

Islam & globalization imam sadeq university

اسلام، جوامع اسلامی و جهانی شدن

یکی از دروس مدیریت دولتی و سیاستگذاری عمومی، اسلام و جوامع اسلامی و جهانی سازی است که در ترم جاری(94) توسط دکتر امامی در دانشگاه امام صادق(ع) ارائه شده است.

نویسندگان

در هزارتوهای نظم جهانی

نویسنده : ناصر فکوهی

فصل : جهانی شدن و بازارهای سرمایه

در این فصل نویسنده به بیان کلیاتی از مبحث جهانی شدن ارائه می کند که عبارت اند از : تعریف ، جهت گیری ،ریشه های تاریخی ، بازیگران نظم جهانی ، مشکلات نظام اقتصادی جهانی و پیشنهاداتی برای رفع این مشکلات .

در پایان به این نکته تاکید می شود که جهانی شدن فرایندی است که اکنون یک نظام جهانی قدرت مند تشکیل داده اس که همه اجزای آن با یکدیگر هماهنگ است . نکته بسیار مهم این است که جهانی شدن در یک بعد انجام شده است و آن بیشینه سازی سود و کمینه سازی هزینه و بی توجهی به ابعاد فرهنگی انسانی و به طور کلی ابعاد غیر اقتصادی است .

 

 

جهانی شدن و بازار های سرمایه

جهانی شدن عبارت است از افزایش روابط افراد، گروه های اجتماعی و... است. جهانی  سازی بر سه مفهوم تاکید میکند. وابستگی متقابل، تراکم و یکپارچگی. وابستگی متقابل به ارتباطات چند سویه و تراکم به افزایش پیچیدگی در موقعیت های مختلف و یکپارچگی بر هویت کلی داشتن نظام جهانی دلالت دارند.

ریشه های تاریخ جهانی شدن

دوره پیش صنعتی تا پیش از قرن هجدهم

دوره صنعتی از قرن هجدهم تا نیمه قرن بیستم

دوره پسا صنعتی از نیمه قرن بیتم تا امروز

بازیگرن نظم جهانی

سه گروه دولت های ملی و شرکت های چند ملیتی و اقتصاد زیرزمینی. دولت های ملی تنها گروهی هستند که دو گروه دیگر مشروعیت خود را از آن گرفته اند. از مشکلات جدی نظام اقتصادی جهانی میتوان به عدم توازن در نظام مبادلات مالی و فقر و نابراربری اشاره کرد. برای بهبود این وضعیت روش  های پیشنهادی عبارتند از 1- افزایش اختیارات دولت های ملی در ارتباط با حرکات سرمایه ای 2-ایجاد سیاست های کنترل سرمایه به طور عام و مدیریت بهتر بازار ها و بازیگران مالی به طور خاص 3- اصلاخ ریشه ای معماری کنونی نهاد ها

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۱۲/۰۷
اسلام و جهانی شدن

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی