گزارش 2: کاستلز،هویت و دولت
گزارش 2
ناصر فکوهی: هزارتوی جهانی شدن
عامترین تعریف از جهانی شدن:
مولفه های:
· مفهوم وابستگی متقابل و ارتباطات چندسویه
· مفهوم تراکم روابط و افزایش پیچیدگی
· یکپارچگی و هویت کلی
تاریخ جهانی شدن:
· پیش از صنعتی شدن قرن18
o غارتگری و ورود ثروتهای زیاد به اروپا
o تاسیس شرکتهای سرمایه گذاری خارجی و استعمار
· صنعتی شدن قرون 18-20
o اختراعات و قدرت ماشین
o بحران مالی بزرگ 1930 نبود کنترل مبادلات مالی
o 1944» تشکیل برتون وودز
§ نظر کینز: سازوکار عمومی کنترل مالی و گسترش بخشهای مالی توسعه زا » ایجاد واحد پول جهانی
§ شورای امریکایی: سازکار کنترل حداقلی
· تشکیل بانک جهانی
· صندوق بین المللی پول
· پساصنعتی شدن 20 تا کنون
o شکل گیری جامعه اطلاعات و دهکده جهانی
§ کاهش هزینه
§ افزایش ظرفیت سرعت گردآوری، پردازش، انباشت و تحلیل اطلاعات
§ ساختار زدایی در فرایند کاری» پراکشن
§ کاهش کنترل های دولتی
§ شکلگیری اتحادیه های اقتصادی
· اتحادیه اروپا
· نفتا
انواع جهانی شدن:
· سیاسی با تثبیت دولت ملی» دولت بعنوان نهاد مشروعیت بخش
· اجتماعی با تثبیت شهرنشینی
· فرهنگی با تثبیت زندگی صنعتی و مصرفگرایی» علایق یکسان و استانداردها استفاده از زمان و مکان
· اقتصادی با تثبیت بازار جهانی، پول مل یو بازار ملی
بازیگران نظام جهانی اقتصادی:
· دولت ملی:
o نهاد مشروعیت بخشی که در سطح جهانی کارا نیست» شکلگیری اتحادیه ها
· شرکتهای چندملیتی
o مراکز اداری در بهشت مالیاتی
o تبعیت دولتها از آنها
· شکلگیری اقتصادزیر زمینی
o بدون گنترل ناشی از فساد و تقلب رشد کردند
o اقدام به پول شویی در سایه شرکتها ی قلابی
مشکلات جهانی شدن:
· فقر و نابرابری
· عدم توازن در نظام مبادلات مالی
o کاهش قدرت ملی
o وابستگی سیاستها پولی
o سرمایه گذاری غیر دولتی و سوداگر (hedge)
· راه حل
o افزایش اختیارات دولتی
o سیاست کنترل سرمایه
o اصلاح ریشه ای نهادهای بین المللی(لارسن)
بجرانهای مالی جهانی شدن: ساختار یافتن بحران
· تنها تحلیل پسینی ارائه میدهد
· حاکمیت نئولیبرالیستی در اقتصاد
· پیشینه بحرانها
o بحران های استقراضی1980:
§ سنگین شدن قروض و بی ارزشی صادرات
· حل: کنفرانس تورنتو با طرح برادی
o بحران 1990:
§ از بین رفتن کنترل بین المللی و قدرت یافتن سوداگران
· خروج سرمایه ناگهانی از نظام اقتصادی
· نقش سازمانهای بین المللی در بحران و خطر از بین رفتن نظارت دولتی
o حرکات سرمایه داری اختلالگر در بازار
o سرایت بحران های بین المللی
o نظام مند شدن بحران
o افزایش تبهکاری مالی
دولت بی قدرت
امانوئل کاستلز
دولت در قدیم مکان و زمان اجتماعی را در خود حل کرده بود و زمان مکان سازمانی و انحصاری ایجاد و تبدیل به قدرت بی بدیل شده بود. امروزه جریانهای جهانی است که کنترل دولت بر زمان و مکان را تضعیف کرده و دولتها را به تبعیت وا داشته است.
دولت پراکنده و ایجاد سطوح محلی و منطقه ای کرده را به دستگاه دولت نزدیک اما از دولت ملت دور می سازد و باعث تقویت نیروهای گریز از مرکز می شود.
تضعیف دولتها:
· اقتصادی:
o وابستگی دوسویه بازارهای منابع مالی و گردش پول سراسر جهان بین دلار،ین ویورو و هماهنگی اندام واری این ارزها با یکدیگر که تبعا سیاستهای پولی آنها را نیز با هم هماهنگ می کند.
o تناقض سرمایه گذاری بین المللی و مالیات ملی
· عوامل تضعیف
o نرخ وامهای خارجی دولتها
o استقراض داخلی
o ذخیره ارزی
جهانی شدن و دولت رفاه
· جهانی شده تولید و سرمایه گذاری دولت رفاه را تهدید می کند.
o تناقض نظارتهای دولتی و هزینههای بالای تامین اجتماعی و فعالیت در اقتصاد جهانی یکپارچه
o پایداری دولت رفاه فقط درصورت توافقات اجتماعی جهانی مربوط به تعرفه های گمرک بین الملل ممکن است که در اقتصاد آزاد نامحتمل است.
o دولت ملی تا حد زیادی قدرت اقتصادی خود را از دست داده و تاحدودی توان تنظیم و نظارت نسبی اتباع خود را دارد!
دولتها، مخاطبان محلی و شبکه های جهانی ارتباطات
1. جهانی شدن و بهم پیوستن مالکیت
2. انعطاف پذیری و شیوع فراگیر تکنولوژی
3. خودمختاری و تنوع رسانه ها
a. تکنولوژی مهواره های شراکتی
b. ارتباطات کامپیوتری
i. غیر قابل کنترل بودن اطلاعات توسط حکومتها و دولتها
1. تبدیل رسانه به ابزاری برای دولت زدایی
جهانی شدن جرم و تبهکاری سازمان یافته
· حمله ور شدن به خودمختاری و تصمیم گیری دولت ملی
نظام مشارکت چندجانبه
· شکل گیری نظام های امنیتی جدید
o وابستگی جنگ به تکنولوژی و لزوم شکل گیری ارتش حرفه ای
§ شبکه های جهانی سلاح سازی
· تکنولوژی حق وتو!
o هیچ دولت ملی حق زیاده روی ندارد حتی امریکا!
§ بحران مشروعیت دولتها
§ تلاش دولتها برای افزایش پیوند ها تغییر مسیر بسوی نظم و حکومت فرا ملی.
حکومت جهانی و ابر دولت ملی
· بازسازی قدرت ملی هدف دولتها بود
· حرص دولتمردان و نخبگان به حفظ قدرت
· ظهور مسائل جهانی که شهروندان را تبدیل به شهروند جهانی می کرد و ناتوانی دولتها در برخورد با این مسائل.
o از دست دادن تدریجی قدرت
§ فرایندهای تضاد، مذاکره و مصالحه
§ بوروکراسی جهانی و سازمانهای بین المللی
· کاهش مشروعیت و قدرت بهای بقای دولتهای ملی!
هویت محلی و دولتها
اکثر دولتهای ملی مدرن به نفع هویتی که با منافع گروههای اجتماعی حاکم سازگاری دارند به نفی هویتهای فرهنگی تاریخی خود می پردازند.
· بازنمود غیرواقعی منافع اجتماعی فرهنگی به سد نخبگان و ایجاد بحرانهای نهادی
· فزاینده شدن منافع اجتماعی هویتهای جدید می سازد و یکدیگر را به مبارزه وامی دارد که دولت ملی در پاسخگویی به ان ناتوان است. اینرا هابر ماس بحران مشروعیت می نامد.
دولتهای محلی و تمرکز دایی:
· تمایز منطقه ای نهادهاو هویتهایی در سطوح مختلف با دسترسی آسانتر ایجاد می کنند.: محلی شدن دولت مستقیم ترین راه بازیابی مسروعیت!
· تمایل دولتهای ملی به پرداختن به مسائل استراتژیک
هویت یابی دولت:
حفظ اصل برابری از کارکردهای اصلی دولتهاست. هویتهای محلی دنبال وسعت جایگاه اجتماعی خود و دفع و طرد یکدیگر. وقتی دولت نماینده هویت ملی نیرومند نباشد آن نیروهای اجتماعی که توسط هویت خاصی تعریف می شوند ممکن است دولت را قبضه کنند و آن را نماینده انحصاری هویت خاص خود کنند. این همان فرایند شکلگیری دولتهای بنیاد گرایی چون ایران اسلامی است.