Islam & globalization imam sadeq university

اسلام، جوامع اسلامی و جهانی شدن

Islam & globalization imam sadeq university

اسلام، جوامع اسلامی و جهانی شدن

یکی از دروس مدیریت دولتی و سیاستگذاری عمومی، اسلام و جوامع اسلامی و جهانی سازی است که در ترم جاری(94) توسط دکتر امامی در دانشگاه امام صادق(ع) ارائه شده است.

نویسندگان

گزارش 2: کاستلز،هویت و دولت

چهارشنبه, ۲۳ مهر ۱۳۹۳، ۱۲:۲۰ ق.ظ

گزارش 2

ناصر فکوهی: هزارتوی جهانی شدن

عامترین تعریف از جهانی شدن:

مولفه های:

·         مفهوم وابستگی متقابل و ارتباطات چندسویه

·         مفهوم تراکم روابط و افزایش پیچیدگی

·         یکپارچگی و هویت کلی

تاریخ جهانی شدن:

·         پیش از صنعتی شدن قرن18

o       غارتگری و ورود ثروتهای زیاد به اروپا

o       تاسیس شرکتهای سرمایه گذاری خارجی و استعمار

·         صنعتی شدن قرون 18-20

o       اختراعات و قدرت ماشین

o       بحران مالی بزرگ 1930 نبود کنترل مبادلات مالی

o       1944» تشکیل برتون وودز

§         نظر کینز: سازوکار عمومی کنترل مالی و گسترش بخشهای مالی توسعه زا » ایجاد واحد پول جهانی

§         شورای امریکایی: سازکار کنترل حداقلی

·         تشکیل بانک جهانی

·         صندوق بین المللی پول

·         پساصنعتی شدن 20 تا کنون

o       شکل گیری جامعه اطلاعات و دهکده جهانی

§         کاهش هزینه

§         افزایش ظرفیت سرعت گردآوری، پردازش، انباشت و تحلیل اطلاعات

§         ساختار زدایی در فرایند کاری» پراکشن

§         کاهش کنترل های دولتی

§         شکلگیری اتحادیه های اقتصادی

·         اتحادیه اروپا

·         نفتا

انواع جهانی شدن:

·         سیاسی با تثبیت دولت ملی» دولت بعنوان نهاد مشروعیت بخش

·         اجتماعی با تثبیت شهرنشینی

·         فرهنگی با تثبیت زندگی صنعتی و مصرفگرایی» علایق یکسان و استانداردها استفاده از زمان و مکان

·         اقتصادی با تثبیت بازار جهانی، پول مل یو بازار ملی

بازیگران نظام جهانی اقتصادی:

·         دولت ملی:

o       نهاد مشروعیت بخشی که در سطح جهانی کارا نیست» شکل‌گیری اتحادیه ها

·         شرکتهای چندملیتی

o       مراکز اداری در بهشت مالیاتی

o       تبعیت دولتها از آنها

·         شکل‌گیری اقتصادزیر زمینی

o       بدون گنترل ناشی از فساد و تقلب رشد کردند

o       اقدام به پول شویی در سایه شرکتها ی قلابی

مشکلات جهانی شدن:

·         فقر و نابرابری

·         عدم توازن در نظام مبادلات مالی

o       کاهش قدرت ملی

o       وابستگی سیاستها پولی

o       سرمایه گذاری غیر دولتی و سوداگر (hedge)

·         راه حل

o       افزایش اختیارات دولتی

o       سیاست کنترل سرمایه

o       اصلاح ریشه ای نهادهای بین المللی(لارسن)

بجرانهای مالی جهانی شدن: ساختار یافتن بحران

·         تنها تحلیل پسینی ارائه میدهد

·         حاکمیت نئولیبرالیستی در اقتصاد

·         پیشینه بحرانها

o       بحران های استقراضی1980:

§         سنگین شدن قروض و بی ارزشی صادرات

·         حل: کنفرانس تورنتو با طرح برادی

o       بحران 1990:

§         از بین رفتن کنترل بین المللی و قدرت یافتن سوداگران

·         خروج سرمایه ناگهانی از نظام اقتصادی

·         نقش سازمانهای بین المللی در بحران و خطر از بین رفتن نظارت دولتی

o       حرکات سرمایه داری اختلالگر در بازار

o       سرایت بحران های بین المللی

o       نظام مند شدن بحران

o       افزایش تبهکاری مالی


 

دولت بی قدرت

امانوئل کاستلز

دولت در قدیم مکان و زمان اجتماعی را در خود حل کرده بود و زمان مکان سازمانی و انحصاری ایجاد و تبدیل به قدرت بی بدیل شده بود. امروزه جریانهای جهانی است که کنترل دولت بر زمان و مکان را تضعیف کرده و دولتها را به تبعیت وا داشته است.

دولت پراکنده و ایجاد سطوح محلی و منطقه ای کرده را به دستگاه دولت نزدیک اما از دولت ملت دور می سازد و باعث تقویت نیروهای گریز از مرکز می شود.

تضعیف دولتها:

·         اقتصادی:

o       وابستگی دوسویه بازارهای منابع مالی و گردش پول سراسر جهان بین دلار،ین ویورو و هماهنگی اندام واری این ارزها با یکدیگر که تبعا سیاستهای پولی آنها را نیز با هم هماهنگ می کند.

o       تناقض سرمایه گذاری بین المللی و مالیات ملی

·         عوامل تضعیف

o       نرخ وامهای خارجی دولتها

o       استقراض داخلی

o       ذخیره ارزی

جهانی شدن و دولت رفاه

·         جهانی شده تولید و سرمایه گذاری دولت رفاه را تهدید می کند.

o       تناقض نظارتهای دولتی و هزینه‌های بالای تامین اجتماعی و فعالیت در اقتصاد جهانی یکپارچه

o       پایداری دولت رفاه فقط درصورت توافقات اجتماعی جهانی مربوط به تعرفه های گمرک بین الملل ممکن است که در اقتصاد آزاد نامحتمل است.

o       دولت ملی تا حد زیادی قدرت اقتصادی خود را از دست داده و تاحدودی توان تنظیم و نظارت نسبی اتباع خود را دارد!

دولتها، مخاطبان محلی و شبکه های جهانی ارتباطات

1.       جهانی شدن و بهم پیوستن مالکیت

2.       انعطاف پذیری و شیوع فراگیر تکنولوژی

3.       خودمختاری و تنوع رسانه ها

a.       تکنولوژی مهواره های شراکتی

b.       ارتباطات کامپیوتری

                                                               i.      غیر قابل کنترل بودن اطلاعات توسط حکومتها و دولتها

1.       تبدیل رسانه به ابزاری برای دولت زدایی

جهانی شدن جرم و تبهکاری سازمان یافته

·         حمله ور شدن به خودمختاری و تصمیم گیری دولت ملی

نظام مشارکت چندجانبه

·         شکل گیری نظام های امنیتی جدید

o       وابستگی جنگ به تکنولوژی و لزوم شکل گیری ارتش حرفه ای

§         شبکه های جهانی سلاح سازی

·         تکنولوژی حق وتو!

o       هیچ دولت ملی حق زیاده روی ندارد حتی امریکا!

§         بحران مشروعیت دولتها

§         تلاش دولتها برای افزایش پیوند ها  تغییر مسیر بسوی نظم و حکومت فرا ملی.

حکومت جهانی و ابر دولت ملی

·         بازسازی قدرت ملی هدف دولتها بود

·         حرص دولتمردان و نخبگان به حفظ قدرت

·         ظهور مسائل جهانی که شهروندان را تبدیل به شهروند جهانی می کرد و ناتوانی دولتها در برخورد با این مسائل.

o       از دست دادن تدریجی قدرت

§         فرایندهای تضاد، مذاکره و مصالحه

§         بوروکراسی جهانی و سازمانهای بین المللی

·         کاهش مشروعیت و قدرت بهای بقای دولتهای ملی!

هویت محلی و دولتها

اکثر دولتهای ملی مدرن به نفع هویتی که با منافع گروههای اجتماعی حاکم سازگاری دارند به نفی هویتهای فرهنگی تاریخی خود می پردازند.

·         بازنمود غیرواقعی منافع اجتماعی فرهنگی به سد نخبگان و ایجاد بحرانهای نهادی

·         فزاینده شدن منافع اجتماعی هویتهای جدید می سازد و یکدیگر را به مبارزه وامی دارد که دولت ملی در پاسخگویی به ان ناتوان است. اینرا هابر ماس بحران مشروعیت می نامد.

دولتهای محلی و تمرکز دایی:

·         تمایز منطقه ای نهادهاو هویتهایی در سطوح مختلف با دسترسی آسانتر ایجاد می کنند.: محلی شدن دولت مستقیم ترین راه بازیابی مسروعیت!

·         تمایل دولتهای ملی به پرداختن به مسائل استراتژیک

هویت یابی دولت:

حفظ اصل برابری از کارکردهای اصلی دولتهاست. هویتهای محلی دنبال وسعت جایگاه اجتماعی خود و دفع و طرد یکدیگر. وقتی دولت نماینده هویت ملی نیرومند نباشد آن نیروهای اجتماعی که توسط هویت خاصی تعریف می شوند ممکن است دولت را قبضه کنند و آن را نماینده انحصاری هویت خاص خود کنند. این همان فرایند شکلگیری دولتهای بنیاد گرایی چون ایران اسلامی است.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۷/۲۳

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی