Islam & globalization imam sadeq university

اسلام، جوامع اسلامی و جهانی شدن

Islam & globalization imam sadeq university

اسلام، جوامع اسلامی و جهانی شدن

یکی از دروس مدیریت دولتی و سیاستگذاری عمومی، اسلام و جوامع اسلامی و جهانی سازی است که در ترم جاری(94) توسط دکتر امامی در دانشگاه امام صادق(ع) ارائه شده است.

نویسندگان

نورعلی عبدالهی

چهارشنبه, ۲۳ مهر ۱۳۹۳، ۱۲:۱۷ ق.ظ

جهانی شدن و بازار های سرمایه

جهانی شدن عبارت است از افزایش روابط افراد، گروه های اجتماعی و... است. جهانی  سازی بر سه مفهوم تاکید میکند. وابستگی متقابل، تراکم و یکپارچگی. وابستگی متقابل به ارتباطات چند سویه و تراکم به افزایش پیچیدگی در موقعیت های مختلف و یکپارچگی بر هویت کلی داشتن نظام جهانی دلالت دارند.

ریشه های تاریخ جهانی شدن

دوره پیش صنعتی تا پیش از قرن هجدهم

دوره صنعتی از قرن هجدهم تا نیمه قرن بیستم

دوره پسا صنعتی از نیمه قرن بیتم تا امروز

بازیگرن نظم جهانی

سه گروه دولت های ملی و شرکت های چند ملیتی و اقتصاد زیرزمینی. دولت های ملی تنها گروهی هستند که دو گروه دیگر مشروعیت خود را از آن گرفته اند. از مشکلات جدی نظام اقتصادی جهانی میتوان به عدم توازن در نظام مبادلات مالی و فقر و نابراربری اشاره کرد. برای بهبود این وضعیت روش  های پیشنهادی عبارتند از 1- افزایش اختیارات دولت های ملی در ارتباط با حرکات سرمایه ای 2-ایجاد سیاست های کنترل سرمایه به طور عام و مدیریت بهتر بازار ها و بازیگران مالی به طور خاص 3- اصلاخ ریشه ای معماری کنونی نهاد های مالی بین المللی

بحران های مالی بین المللی و پیامد های آنه بر کشور های در حال توسعه

پیشینه بحران ها به نظام اقتصادی پس از انقلاب صنعتی و گسترش سلطه سیاسی کشور های اروپای غربی با تکیه بر دستاورد های فناورانه و سیاسی آن برمیگردد. کشورهای اروپایی با استعمار بسیاری از کشورها را به خود وابسته کردند و این موجب شد تا بحران ها شکل جهانی به خود بگیرد.

بحران استقراضی؛ در طول دهه هفتاد بخش بانکی با توجه به حجم بزگ نقدینگی خود به سهولت به کشور های در حال توسعه قرض میداد و توجهی به قابلیت آن ها به پرداخت نداشت و نتیجه این کار برای کشورهای درحال توسعه سنگین شدن بار قروض و کاهش ارزش صادرات بود.

بحران نیمه 1990: علت اصلی این بحران از میان رفتن کنترل های مالی و پولی در سطوح ملی و بین المللی بود و خروج سرمایه هایی که به سرعت وارد نظام شکننده و ناقابل کشور های در حال توسعه شده بودند، تخریبی گسترده را به  بار آوردند.

چشم انداز های خروج از بحران

واقعیت آن است که بحران های اقتصادی در نظام جهانی به موجودیتی ساختاری و پایدار بدل شده اند و تصور این که نظام جهانی که خود حاصل بیش از پنج قرن تحول مناسبات اقتصادی عمدتا لیبرالی بوده است از امروز به فردا قابل تغییر و یا حتی چرخشی اساسی باشد ، تصوری کاملا خام و غیر کاربردی است.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۷/۲۳
اسلام و جهانی شدن

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی